ליקויי בניה – המדריך המלא

מה עושים כנגד ליקויי בניה? את מי תובעים ואיך? הכל כאן במדריך המקוצר לתביעות בגין ליקוי בניה

אז מזל טוב ביצעתם רכישת דירה, נכנסתם אל הדירה ובחלוף זמן קצר אתם מגלים כי קיימים ליקויי בניה. מה עושים? לעתים רבות מתגלים הפגמים בדירה רק לאחר שנכנסתם לדירה. רטיבות מתגלית בדירה, סדקים נפערים בבית, הריצוף משנה את הצבע, חיפוי הקירות מתקלף ועוד ליקויי בניה שונים.

לאור האמור, כדאי לבצע מספר טיפולי מנע. טרם הכניסה לבית ובמועד מסירת המפתח לידיכם, ערכו עם נציג הקבלן פרוטוקול מסירה. יש לערוך סריקה יסודית ומתועדת בעת קבלת הדירה (רצוי עם מהנדס או הנדסאי בניין מטעמכם), על מנת לוודא כי אין כל ליקויי בניה והכול תקין וללא רבב. ומעבר לכך, אל תסכימו לחתום על הצהרת היעדר תביעות, מכיוון שאולי בעתיד יתעוררו בעיות אשר תחייבנה תביעה.

עם קבלת הדירה רצוי לבחון כי אין ליקויי בניה באמצעות הקריטריונים הבאים:

  1. בדקו אם קיימת רטיבות בקירות הדירה, התקרה וצינורות המטבח.
  2. בדקו כי קיימת סימטריה בעבודת הריצוף, ואתרו אריחים סדוקים.
  3. ודאו כי צבע הקירות בדירתכם הנו אחיד.
  4. ודאו כי הברזים בביתכם החדש תקינים וזורמים.
  5. ודאו כי דלתות וחלונות הבית נפתחים ונסגרים בקלות.
  6. ודאו כי החשמל בדירה פועל כראוי.
  7. הכינו פרוטוקול המתעד את כל הפגמים שנמצאו בדירה, ואת מועדי תיקונם.
  8. במידה ומצאתם ליקוי בניה ופגמים נוספים דווחו זאת לקבלן, כמו גם בסוף שנת מגוריכם הראשונה, תוכלו לטפל בהסדרת הפגמים.

מומלץ כי לאחר מספר חודשים ממועד קבלת הדירה לזמן איש מקצוע אשר יבדוק את הדירה ויבדוק אם קיימים בה ליקויי בניה. עם קבלת חוות הדעת של המומחה לעניין ליקויי בניה יש לשלוח את חוות הדעת לחברה הקבלנית ולדרוש ממנה לבצע את תיקון ליקויי בניה כמפורט בחוות דעת המומחה. החוק דורש כי הדייר ייתן לחברה הקבלנית "הזמנות נאותה" תוך "זמן סביר" לבצע תיקוני ליקויי בנייה אשר צוינו בחוות דעת המומחה.

במידה והחברה הקבלנית לא מבצעת את תיקוני ליקויי בניה, עומדת לכם זכות ועילה משפטית לתבוע את החברה הקבלנית למשפט ולחייבה לבצע את תיקוני ליקוי בניה ולחילופין לחייבה בעלות תיקוני ליקויי בניה אשר בוצע על ידיכם.

יש לזכור כי במידה ותבעתם את הקבלן לשלם בגין עלות תיקוני ליקוי בניה אשר הוצאו על ידיכם או שבכוונתכם לשלם עבור תיקון ליקוי בניה, אזיי במקרה זה עם ביצוע תיקון ליקוי בניה על ידי קבלן אחר, מוסרת האחריות של החברה המוכרת על הליקוי. משמע כי במידה ותיקון ליקוי בניה לא בוצע באופן הראוי וליקויי בנייה חזרו, האחריות היא על הקבלן שביצע את התיקון ולא על הקבלן שמכר לכם את הדירות.

יש לזכור כי על סמך הוראות חוק המכר, הקבלן מחויב בתיקוני ליקוי בניה על חוזה רכישת דירה בתקופות שונות: יש לזכור כי תיקוני הליקויים הינם באחריות הקבלן למעט ליקויים ו/או נזקים אשר נגרמו על ידי רוכש הדירה.

תקופת בדק בית הנה דינאמית ומשתנה בהתאם לליקוי בנייה:

  1. קילוף ניכר בחיפוי החיצוני – 7 שנים
  2. ליקויי צנרת, מרזבים והסקה – 2 שנתיים
  3. סדקים בתקרות ובקירות – 5 שנים
  4. רטיבות במקלט, בקירות ובגג – 3 שנים
  5. שקיעה של מרצפות בשטח הבניין, לרבות: מדרכות, חנויות ושבילים – 3 שנים.
  6. ליקויים במנועים, במכונות ובדוודים – 3 שנים
  7. שקיעת של מרצפות באזור קומת הקרקע – 3 שנים
  8. קילוף של חיפויים באזור חדר המדרגות – 3 שנים
  9. אי התאמות יסודיות אחרות – 1 שנה

 

יש לזכור כי החוק קובע כי על אי התאמה יסודית אשר בגללה אין הדירה מתאימה לייעודה, אין התיישנות. דוגמא לכך היא אי התאמה קונסטרוקטיבית בשלד הבניין היוצרים סיכון לגרים בו. במקרה זה תחול תקופת ההתיישנות מרגע שנודע לכם על האירוע ו/או הנזק.

הבהרה משפטית: המידע המשפטי המוגש במאמר זה, מהווה מידע כללי בלבד. השימוש במידע, כאמור, אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או יעוץ ו/או ייעוץ משפטי. עורכי הדין במשרד אלדר אדטו ו/או מי מטעמם אינם אחראים בצורה כלשהי, ישירה או עקיפה לתוצאות שינבעו משימוש הקוראים במידע משפטי ו/או אחר שניתן באתר ו/או מאמר זה.