ערר שהגישו 34 דיירים לוועדה הארצית בגין תכנית תמ"א 38– נדחה על הסף

ערר שהגישו 34 דיירים לוועדה הארצית בגין התנאים שנקבעו למתן היתר בניה בתכנית תמ"א 38– נדחה על הסף 

עניינו של הערר שלפנינו בהחלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב מיום 30.10.2017, לפיה פורסמה הודעה על פי סעיפים 78-77 לחוק התכנון והבנייה, בדבר הכנת תכנית המתאר לשכונת שיכון ותיקים ברמת גן והגבלת הוצאת היתרי בנייה בתחומה.

בהחלטה אושררה החלטה קודמת של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לשכונת שיכון ותיקים ברמת גן, לפיה הוחלט, בין היתר, כי בייעוד מגורים ב' ברחוב רוקח ברמת גן תותר בנייה לפי מכפיל עד 2.25, כך שמספר הקומות לא יעלה על 6.5 כולל קומת קרקע.

תכנית המתאר לשיכון ותיקים היא תכנית המצויה בהליכי הכנה וגיבוש. היא משלבת בין שימור אופייה של השכונה, לאפשרות לחיזוק וחידוש מבנים קיימים בבנייה רוויה, תוך איתור ופינוי של מגרשים לצרכי ציבור. התכנית כוללת הוראות לפי סעיף 23 לתמ"א 38.

ביום 15.12.2014 דנה הוועדה המחוזית בבקשת הוועדה המקומית לקידום תכנית מתאר לשכונת שיכון ותיקים, והחליטה לפרסם הודעה על הכנת תכנית לפי סעיף 77 לחוק, ולקבוע תנאים לפי סעיף 78 לחוק. על פי ההודעה, כן נקבעו מגבלות בנייה, כך שלא יינתנו היתרי בנייה לתוספת שטחים עיקריים או קומות עפ"י תמ"א 38, למעט היתרים לתחזוקה או לחיזוק המבנה הקיים.

ביום 23.02.2015 התכנסה הוועדה המחוזית והחליטה להכניס מספר תיקונים בהחלטתה. לאחר מכן פורסמה ברשומות הודעה על הכנת התכנית ועל קביעת תנאים להוצאת היתרי בנייה, לפיהם עדיין לא יינתנו היתרי בנייה לתוספת שטחים עיקריים ו/או קומות עפ"י תמ"א 38 למעט היתרים לתחזוקה או לחיזוק המבנה הקיים. תוקף התנאים נקבע לשנה אחת. 

ביום 22.06.2015 קיימה הוועדה המחוזית דיון בבקשת הוועדה המקומית, במסגרתו הוצגה לחברי הוועדה המחוזית התקדמות הליכי התכנון, והוצגו כל אחד ואחד מהמתחמים לגביהם נתבקשו החרגות מהתנאים הקודמים האוסרים על מתן היתרים.

בתום הדיון ביום 22.06.2015 החליטה הוועדה המחוזית לקבל את בקשת הוועדה המקומית ולצמצם את התנאים שנקבעו בהחלטה הקודמת. נקבע כי תוקף התנאים המתוקנים יהיה לשנתיים מיום פרסומם ברשומות. החלטה זו עודכנה בישיבת הוועדה המחוזית מיום 21.09.2015.

ביום 02.03.2017 קיבלה הוועדה המקומית החלטה על מדיניות חדשה ביחס למתן היתרי בנייה מכוח תמ"א 38 בשכונת שיכון ותיקים. החלטת זו הסדירה את התכנון שנקבע לשכונה תוך התחשבות במצב הקיים והפרידה בין שני סוגי בניינים בייעוד מגורים ב' ברחוב רוקח, כדלקמן:
א. בחלקות בהן קיימות 8 יח"ד ומעלה, נקבע מס' קומות עד 7.5 ברוטו. 
ב. בחלקות בהן קיימות 7 יח"ד או פחות, נקבע מס' קומות של עד 6.5 ברוטו. 

ביום 30.03.2017 פנתה הוועדה המקומית לוועדה המחוזית בבקשה לעדכן את התנאים בתכנית למתן היתרי בנייה לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק.

ביום 30.10.2017 התקבלה ההחלטה נושא הערר מטעם הוועדה המחוזית, אשר מצמצמת את התנאים שנקבעו לפי סעיף 78 לחוק וקובעת בין השאר כדלקמן:
"בייעוד מגורים ב' ברחוב רוקח, בחלקות בהן קיימות 7 יחידות דיור ופחות מכך, 18 בניינים בחלקות: 85-79, 17-14, 302, 277, 20, 281, 22, 23, 311 בגוש 6210, וחלקה 46 בגוש 6211 – תותר בנייה לפי מכפיל עד 2.25, מספר הקומות לא יעלה על 6.5 כולל קומת קרקע, קו בניין אחורי 4 מ', קו בניין לצדדים 3 מ', קו בניין קדמי 2 מ', קומת הקרקע תהיה בנסיגה מינימלית של 2 מ' מקומת הבניין, לא תותרנה בליטות מקווי הבניין."
התנאים נקבעו לתקופה של שנתיים או עד להפקדת התכנית, לפי המוקדם. 

טענות העוררים:
העוררים מתנגדים לתנאים שנקבעו בהחלטות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן מיום 02.03.2017 ומיום 30.03.2017, והתקבלו בהחלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, מחוז תל אביב ביום 30.10.2017. לטענת העוררים, מדיניות זכויות הבנייה שקבעה הוועדה המקומית באשר לייעוד מגורים ב' בשכונה פוגעת בהם, אינה כדאית כלכלית ואינה מבחינה נכונה בין הבניינים השונים ברחוב רוקח הכלולים בייעוד זה.

הועדה הארצית דחתה את העררים על הסף, משום שאינם עומדים בתנאים להגשת ערר לוועדת המשנה לעררים. יחד עם זאת, הערר נדון גם לגופו ונדחה, שכן טענות העוררים כולן נעוצות באינטרס הכדאיות הכלכלית, שהוא רק אחד מיני מספר השיקולים להתערבות המועצה. בראי מכלול האינטרסים מצאה הועדה כי אין די בטעם שמציגים העוררים, מה גם שהוא לא נתמך במסמכים מקצועיים.

בשלב זה לא קמה לעוררים הזכות לתקוף את ההחלטה בעניין המגבלות שהוטלו מכוחם של סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה, שכן אותה "פגיעה", שבה מותנית זכות הערר לא נגרמה עדיין. עד כה העוררים לא הגישו כל בקשה להיתר התואמת את התכנית התקפה אשר ההחלטה לפי סעיפים 77-78 פוגעת בה. 

לגופו של עניין, קבעה הוועדה כי יש לדחות את טענת העוררים בעניין התכנון המתהווה בשכונת שיכון ותיקים אל מול הטענה בדבר חוסר הכדאיות הכלכלית. אינטרס הכדאיות הכלכלית אינו יכול לעמוד לבדו לעוררים. היתכנות כלכלית היא עניין שכפוף לשינויים עם התקדמות הזמן ותלוי בגורמים משתנים, השלב הנוכחי הוא בשלב הכנת התכנית, שלב ראשוני ו"עוברי" ובשלב זה קשה לאמוד את היכולת לביצוע תמ"א 38, ואין אפשרות לבחון טענה זו כראוי. 

• ראו: ערר (מטה) 5/18 אלי מרגולין נ' הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן. 



Share by: